۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۶۱۵۸۹۵

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۴ مرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت خرید و فروش انواع ارز امروز نسبت به روز قبل، نوسان جزئی داشته است به‌نحوی که قیمت دلار آزاد با افزایش نسبت به روز قبل مورد معامله قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 14مرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه

در حالی که پس از متهم شدن چین به دستکاری نرخ یوان توسط آمریکا، جنگ تجاری بین این دو قدرت بزرگ اقتصادی شدت گرفته است، تقاضا برای سرمایه گذاری در بازار طلا افزایش یافته و موجب رشد قیمت فلز زرد شده است.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.2 درصد افزایش به 1465 دلار و 91 سنت رسید. روز دوشنبه قیمت فلز زرد رشدی 2 درصدی داشت که بیشترین افزایش در طی بیش از 6 سال گذشته بود. قیمت طلا در بازار آمریکا نیز امروز با 0.3 درصد افزایش به 1480 دلار و 90 سنت رسید.

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که برای اولین بار از سال 1994 به این نتیجه رسیده که چین در حال دستکاری ارزش یوان است و اینکه واشنگتن برای از توقف این رقابت ناعادلانه با صندوق بین المللی پول همکاری خواهد کرد.

اقدام آمریکا پس از آن صورت می گیرد که چین به تلافی تصمیم ترامپ مبنی بر وضع تعرفه 10 درصدی علیه 300 میلیارد دلار کالای چینی، برای اولین بار در طی بیش از یک دهه گذشته اجازه داده که ارزش پول ملی اش به پایین تر از یک هفتم دلار برسد.

این اقدام همچنین موجب شده تا ارزش دلار در برابر ین و یورو تضعیف شود. همچنین به دلیل نگرانی ها از آسیب دیدن اقتصاد آمریکا از جنگ تجاری، شاخص ها در بازار بورس آمریکا سقوط کرده است.

شاخص جهانی ام اس سی آی که متغیری متاثر از ارزش سهام در 47 کشور جهان است، دیروز روند کاهشی هفته گذشته را تداوم بخشید و با 2.5 درصد کاهش به پایین ترین رقم 2 ماه گذشته رسید.

در همین حال، به دلیل نگرانی از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا و تنش های تجاری موجود، قیمت طلای ارزش گذاری شده به استرلینگ دیروز به رقمی بی سابقه افزایش یافت.

به گزارش تسنیم، امروز در بازار سبزه‌میدان، قیمت طلا نسبت به روز کاری قبل،افزایش جزئی داشته است؛  هر گرم طلای 18عیار با قیمت 413 هزار و 900 تومان، هر گرم طلای 24عیار با قیمت 551 هزار و 900 تومان و هر مثقال طلا با قیمت یک میلیون و 793 هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

سکه‌فروشان سبزه‌میدان، امروز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید را 4 میلیون و 198 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح قدیم را 4 میلیون و 114 هزار تومان، نیم‌سکه بهار آزادی را 2 میلیون و 268 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی را یک میلیون و 459 هزار تومان و سکه گرمی را 969 هزار تومان اعلام کرده‌اند.

 

قیمت جهانی نفت امروز ۱۳۹۸/۰۵/۱۵

قیمت نفت پس از کاهش شدید در جلسه قبل، امروز شاهد افزایش بود، اما افزایش تنش های تجاری بین آمریکا و چین و نگرانی از کند شدن رشد اقتصادی جهان که می تواند موجب کاهش تقاضا برای نفت شود موجب شد تا رشد قیمت ها محدود باشد.

قیمت نفت برنت از ابتدای ماه اوت تاکنون یعنی زمان اعلام ترامپ مبنی بر وضع تعرفه های جدید علیه کالاهای وارداتی از چین 7.6 درصد سقوط کرده است. دولت چین نیز به تلافی این سخنان، واردات محصولات کشاورزی را کاهش داده و اقدام به کاهش ارزش پول ملی خود کرده است. آمریکا در واکنش به این اقدام، چین را در فهرست کشورهای دستکاری کننده نرخ ارز قرار داده است.

در حالی که تجار نگران تاثیرگذاری تنش های تجاری موجود بر تقاضا برای نفت هستند، قیمت نفت برنت دیروز بیش از 3 درصد افت کرد. بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت پس از کاهش شدید جلسه قبل، امروز 47 سنت معادل 0.8 درصد افزایش داشت و به 60 دلار و 28 سنت رسید. اوایل امروز قیمت نفت برنت به رقم 59 دلار و 7 سنت رسید که پایین ترین رقم از 14 ژانویه تاکنون بود.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم امروز با 47 سنت معادل 0.9 درصد افزایش به 55 دلار و 16 سنت رسید.

آمریکا پکن را متهم به دستکاری در ارزش یوان کرده است. ارزش یوان در برابر دلار به پایین ترین رقم در طی بیش از یک دهه گذشته رسیده است. پکن گفته این کاهش از تبعات تشدید جنگ تجاری بوده و نقشی در آن نداشته است. کاهش ارزش یوان موجب ارزان تر شدن قیمت تمام شده کالاهای چینی و تقویت صادرات می شود، اما در عین حال هزینه واردات را افزایش می دهد. چین بزرگترین وارد کننده نفت جهان است.

 

قیمت دلار، قیمت یورو، قیمت درهم و قیمت پوند امروز۹۸/۰۵/۱۵

قیمت خرید و فروش انواع ارز امروز نسبت به روز قبل، نوسان جزئی داشته است به‌نحوی که قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بدون تغییر و دلار آزاد نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل مورد معامله قرار می‌گیرد.

 قیمت  دلار در بازار آزاد بعد از آنکه تا نزدیکی 11 هزار تومان سقوط کرد روند صعودی را در پی گرفت و طی هفته گذشته قیمت دلار در خیابان فردوسی با عبور از کانال 12 هزاری در محدوده های قیمتی 12 هزار و 200 تا 12 هزار و 400 تومان هم معامله می شد. در چند روز اخیر قیمت دلار در کانال 12 و 11 هزار تومان درجا زده است.

قیمت دلار در صرافی‌های بانکی برای فروش به مردم با ثبات نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 950 تومان و قیمت دلار برای خرید از مردم 11 هزار و 850 تومان تعیین شده است.

گفتنی است، امروز قیمت دلار در صرافی های بانکی اندکی بیشتر از قیمت دلار در صرافی‌های آزاد است؛ هم اکنون قیمت دلار برای فروش به مردم در بازار آزاد با کاهش نسبت به روز کاری قبل 11 هزار و 940 تومان تعیین شده است.

قیمت یورو در صرافی‌های بانکی نسبت به روز کاری قبل،  افزایش 50 تومانی داشته و برای فروش به مردم با قیمت 13 هزار و 450 تومان ارزش‌گذاری شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 13 هزار و 350 تومان است.

قیمت درهم امارات نیز امروز در بازار آزاد، 3255 تومان ارزش‌گذاری شده و مورد معامله قرار می‌گیرد؛ فعالان بازار ارز معتقدند نوسانات قیمتی درهم عامل بسیار مهمی برای قیمت دلار است. قیمت پوند هم 14 هزار و 536 تومان تعیین شده است.

گفتنی است، امروز بانک‌های عامل قیمت دلار را 11 هزار و 605 تومان و 5 ریال، قیمت یورو را 13 هزار و 20 تومان و چهار ریال و قیمت پوند انگلیس را 14هزار و 118  تومان  و 7 ریال برای خرید از مردم اعلام کرده‌اند.

شعب منتخب فروشنده ارز مسافرتی در نظام بانکی فروش ارز مسافرتی را طبق روال روزهای قبل، بعد از ساعت 11 آغاز کرده و به مسافران یورو را با قیمت 13 و 675 تومان می‌فروشند که با احتساب کارمزد 7 در هزار به رقمی حدود 13 هزار و 750 تومان می‌رسد. قیمت ارز مسافرتی نسبت به روز کاری قبل افزایش یافته است.

 

حذف ارز 4200 تومانی تورم زا نیست

شبکه‌کانون‌های تفکر ایران (ایتان) با انتشار یادداشتی تحلیلی به بررسی آثار اجرای سیاست حمایتی ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) که از ابتدای سال ۹۷ برای حفظ قیمت کالاهای اساسی اعمال شد، پرداخت. در این یادداشت تحلیلی، ابتدا وضعیت معیشت دهک‌های مختلف بررسی شده و سپس کارآمدی سیاست تخصیص ارز ترجیحی به عنوان تنها سیاست حمایتی اتخاذ شده توسط دولت آسیب‌شناسی شده است. در نهایت نیز به منظور حمایت عادلانه و موثر از دهک‌های کم‌درآمد جامعه راهکار‌هایی ارائه شده است. متن کامل این یادداشت تحلیلی از اینجا قابل دریافت بوده و خلاصه آن به شرح زیر است:

*مقدمه

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و خروج ترامپ از برجام، موج جدیدی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی علیه کشور آغاز شد. بطوریکه تمام شاخص‌های کلان اقتصادی نشان‌دهنده‌ی کوچکتر شدن سفره مردم است. تحلیل سبد هزینه‌های مصرف‌کننده نشان می‌دهد بیشترین فشار معیشتی، بواسطه افزایش هزینه‌های مواد غذایی و مسکن به مردم وارد شده است. از این‌رو لازم است سیاست‌های دولت در قبال بازار مسکن و بازار مواد غذایی مورد بازنگری قرار گیرد.

*بررسی وضعیت معیشت اقشار ضعیف و متوسط در ماه‌های گذشته

ارزیابی دقیق و کمّی از وضع معیشتی مردم کمک خواهد کرد تا تصویر شفاف‌تری از میزان عملی شدن نقشه آمریکا در زمینه ایجاد شکاف مابین مردم و حاکمیت حاصل شود. بدین منظور در این گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده(CPI)، شاخص خط فقر، شاخص فلاکت و کسری بودجه خانوار به عنوان نماگر‌های وضع معیشتی کشور بررسی شده است.

*کسری بودجه خانوار

بررسی کسری بودجه خانوار با توجه به اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمد‌های دهک‌های مختلف می‌تواند تحلیل دقیقی نسبت به وضعیت معیشتی مردم در اختیار قرار دهد. در این بخش کسری بودجه خانوار با فرض حفظ الگوی مصرف سال 96 محاسبه شده است؛ در واقع این محاسبات نشان می‌دهد در صورتی که هر دهک درآمدی قصد داشته باشد سطح رفاه مربوطه به سال 96 را در سال 97 حفظ کند، چه اندازه کسری بودجه دارد؟ این محاسبات با فرض افزایش درآمد 14 درصد برای تمامی دهک‌های درآمدی و تورم گروه‌های مختلف کالایی در سال 97 انجام شده است.

جدول 1: کسری بودجه خانوار در سال97 جهت حفظ سبد مصرف سال 96(محاسبات تحقیق)

همانطور که در جدول فوق نشان داده شد 5 دهک پایین درآمدی برای حفظ سبد معیشت خود در سال 96 حداقل 20 درصد کسری بودجه دارند. در این میان وضع معیشتی دهک‌های یک و دو برای حفظ سبد مصرفی خود وخیم‌تر است به نحوی که دهک اول درآمدی حدود 60 درصد کسری بودجه و دهک دوم درآمدی حدود 40 درصد کسری بودجه دارند.

*بررسی میزان اثربخشی سیاست تثبیت قیمت‌‌ها در بحران ارزی

دولت به منظور حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و جلوگیری از بروز اغتشاشات اجتماعی از ابتدای سال 97 سیاست اختصاص ارز ترجیحی را در دستور کار قرار داد. در ادامه به صورت مهمترین مشکلات اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی بررسی شده است.

- بروز مفاسد گسترده در زنجیره تامین کالاهای اساسی
- تشدید نابسمانی‌ بازار کالاهای اساسی
- تضعیف تولید ملی در کالاهای اساسی
- عدم حمایت موثر از اقشار آسیب‌پذیر

*بررسی میزان تورم‌زایی حذف ارز 4200 تومانی

مهمترین نگرانی برای حذف ارز 4200 تومانی و افزایش یارانه نقدی، تورم‌زا بودن این تصمیم است. این نگرانی از دو منظر قابل پاسخگویی است اول اینکه در صورت حذف ارز 4200 تومانی و اختصاص یارانه نقدی به مردم، حتی در صورت افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مردم حفظ شده و عملا موجب بروز نابسامانی‌های معیشتی نخواهد شد. از منظر دیگر باید گفت اکثر کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی در حال حاضر به قیمت معادل قیمت بازار ارز آزاد رسیده‌اند و عملا با حذف ارز ترجیحی امکان افزایش قیمت بیشتری برای آنان وجود ندارد. به طور مثال در جدول زیر وضعیت قیمت کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی در بازار آزاد آورده شده است همچنین نرخ این اقلام بر اساس قیمت ارز‌های مختلف نیز محاسبه شده است. مقایسه دو نرخ بازار و نرخ مصوب دولتی نشان می‌دهد اکثر کالاها به نرخ معادل ارز آزاد رسیده‌اند. از این رو نگرانی پیرامون افزایش مجدد قیمت‌ها صحیح نیست و نباید از ترس جلوگیری از افزایش قیمت سیاست حذف ارز ترجیحی به تعویق بیافتد.

جدول 2- محاسبات قیمت‌های اقلام اساسی با نرخ‌‌های گوناگون ارز و مقایسه آن با قیمت بازار

*پیشنهادها

پیشنهاد می‌شود منابع حاصل از اختلاف قیمت 14میلیارد دلار ارز ترجیحی با قیمت نیمایی به صورت مستقیم به مردم پرداخت شود. بهترین روش پرداخت مستقیم، پرداخت نقدی هست که تمامی زیرساخت‌های آن نیز در حال حاضر موجود است. طبق بند « ز » تبصره 7 قانون برنامه بودجه کل کشور، مجلس پیشنهاد ارائه یارانه از طریق کالابرگ الکترونیک را دارد. هر چند این سیاست مطلوبیست و تغییر رویکرد پرداخت به مقصد در آن دیده شده اما پیشنهاد می‌شود بهترین سیاست یعنی پرداخت مستقیم نقدی در دستور کار دولت قرار گیرد. فلذا پیشنهاد می‌شود دولت به هر نحوی که شرایط سیاسی اقتضا می‌کند اقدام به حذف ارز 4200 تومانی کند و پرداخت مستقیم یارانه به مردم را در دستور کار قرار دهد.

 

نقره‌داغ صرافی‌های متخلف

بازار متشکل ارزی که بنا بود در آستانه عید قربان (شنبه هفته آینده) به‌صورت رسمی آغاز به کار کند به‌دلیل عدم تکمیل پرونده برخی از صراف‌های عضو و همچنین عدم آمادگی بانک‌های تعیین‌شده برای شرکت در عملیات بازار فعلاً افتتاح نمی‌شود.

بانک مرکزی و مدیران شرکت بازار متشکل ارزی قصد دارند بازار با حضور جمعی از صرافان و بانک‌ها آغاز به کار کند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد؛ هم‌اکنون 120 صرافی بانکی و آزاد با واریز حق عضویت رسماً عضو بازار متشکل ارزی شده‌اند، بنابراین 40 درصد از مجموع صرافی‌های مجاز به عضویت بازار درآمده‌اند.

از 120 صرافی عضو بازار متشکل ارزی، حدود 19 صرافی بانکی و مابقی صرافی‌های آزادکار هستند؛ از مجموع صرافی‌های عضو بازار، پرونده 65 صرافی کامل شده و هیچ مشکلی ندارند اما 55 صرافی نقص پرونده دارند که مهمترین علت آن تغییرات اعضای هیئت مدیره‌شان بوده است؛ به‌دلیل تغییرات مدیریتی در این صرافی‌ها مراحل ثبت در اداره شرکت‌ها و روزنامه رسمی کمی زمان‌بر شده و به‌محض ثبت تغییرات، پرونده این گروه از صرافان نیز تکمیل خواهد شد.

بازار متشکل ارزی از چند روز قبل با آغاز عملیات تست گرم، میزبان 35 صراف بوده که خرید و فروش واقعی اما در مبالغ خرد انجام می‌دهند؛ تست گرم با هدف راه افتادن دست صراف‌ها برای خرید و فروش‌های کلان بعد از افتتاح رسمی بازار، کماکان ادامه دارد. روز شنبه، 67 تراکنش واقعی برای معاملات زیر 1000 دلار در این بازار ثبت شده است.

البته شرکت بازار متشکل ارزی، آموزش 300 صراف را نیز از هفته‌های قبل آغاز کرده و همچنان کلاس‌های آموزشی این شرکت برجاست؛ از مجموع صرافی‌های عضو در بازار، 2 صراف، به‌نمایندگی از صرافی، در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند. صرافی‌هایی که حق عضویت را به شرکت بازار متشکل ارزی واریز کنند، وارد دوره آموزشی می‌شوند.

هم‌اکنون بانک‌های ملی و رفاه وارد بازار متشکل ارزی شده‌اند ولی 2 بانک نمی‌تواند پاسخگوی معاملات باشد و از همین رو بانک مرکزی منتظر است تا مراحل حضور بانک‌های دیگر نیز طی شود. هم‌اکنون 6‌ــ‌5 بانک دیگر در صف حضور به بازار متشکل هستند، بناست به‌زودی بانک‌های سپه، صادرات، مسکن، پارسیان، کشاورزی و ملت وارد این بازار شوند.

با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، صرافی‌های خصوصی و بانکی هیچ فرقی با هم در خریدوفروش‌ها و قیمت‌ها نخواهند داشت؛ هر صرافی می‌تواند هر ارزی را که نیاز دارد با قیمت بازار خریداری کند.

قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی با 3 درصد نوسان کم یا زیاد نسبت به روز قبل تعیین می‌شود؛ نوسان 3درصدی نیز به این جهت انتخاب شده که در سال 97 به‌جز 8 روز، نوسان روزانه قیمت ارز بین 2 تا 4 درصد بوده است، هرچند مدیریت بازار متشکل ارزی مجاز است در صورت بروز هیجان خاص، اتفاقات سیاسی و... درصد تعیین‌شده برای نوسان قیمتی را تغییر دهد؛ قیمت‌ها در سایت بازار به‌نشانی Ice.ir برای عموم مردم قابل نمایش خواهد بود. احتمالاً نوار قیمت‌ها در بازار متشکل ارزی مقابل ساختمان بانک مرکزی یا بانک ملی در خیابان فردوسی نیز به‌صورت آن‌لاین به‌نمایش گذاشته می‌شود.

همچنین کف تعیین‌شده برای معاملات یورو و دلار در این بازار 100 هزار دلار و 100 هزار یورو است؛ صرافی‌هایی که این حجم ارز را خریداری کرده‌اند ظرف مدت 10 روز باید نسبت به عرضه آن اقدام کنند.

فضای فعالیت بازار متشکل ارزی به‌نحوی خواهد بود که به‌محض خرید ارز از سوی صرافی‌ها، عملیات خرید در سامانه سنا ثبت می‌شود؛ بنابراین اداره نظارت بانک مرکزی بر روند خرید ارز از سوی صرافی‌ها نظارت دارد تا تخلفی صورت نگیرد. صرافی‌های خریدار بعد از 10 روز باید ارز خریداری‌شده را بفروشند؛ در صورتی که فروشی نداشته باشند اداره نظارت بانک مرکزی وارد خواهد شد.

اگر صرافی از فرایند تعیین‌شده در بازار متشکل ارزی تخطی کند، اخراج خواهد شد؛ این روشی است برای نقره‌داغ کردن صرافی‌هایی که به مقررات بازار پایبند نیستند.

بازار متشکل ارزی با هدف کشف نرخ واقعی ارز، شفافیت معاملات ارزی، امنیت معاملات و ضمانت مطمئن در خریدوفروش‌های کلان به‌زودی رسماً آغاز به کار خواهد کرد.

این بازار برای ساماندهی معاملات نقدی ارز راه‌اندازی می‌شود؛ در گذشته نه‌چندان دور، هیجانات کف بازار فردوسی و سبزه‌میدان درحالی رخ می‌داد که تنها 5 درصد معاملات نقد ارزی در این محل‌ها انجام می‌شد و 95 درصد در حواله‌جات ارزی بود اما نکته مهم اینجاست که تعداد افرادی که در 5 درصد معاملات ارزی حضور دارند خیلی بیشتر از افرادی است که در حواله‌جات ارزی فعالیت می‌کنند.

ساختمان این شرکت در محل ساختمان بانک مرکزی در خیابان فردوسی است و بناست در مرحله اول اسکناس در بازار متشکل ارزی مورد معامله قرار گیرد و بعد از آن حواله‌جات ارزی نیز اضافه خواهد شد.

 

حذف قبوض کاغذی برق از ابتدای مهر

حسین صبوری مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در نشستی خبری اظهار داشت: این شرکت مسئولیت تامین برق شهر تهران را با 4.5 میلیون مشترک برعهده دارد که این تعداد مشترک 13 درصد مشترکین کل کشور هستند و از 10 درصد انرژی کل کشور را مصرف می‌کنند.

وی افزود: حدود 32 هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و 18 هزار دستگاه پست و 500 هزار چراغ روشنایی معابر در کلانشهر تهران داریم که رصد، نگهداری و رسیدگی به این مقدار تجهیزات توسط 6 هزار نفر از کارکنان و متخصصان شرکت توزیع برق انجام می‌شود.

صبوری با بیان اینکه خدمات مابه لحاظ کمی و کیفی به صورت‌ آنلاین مورد رصد مردم است گفت: در سال 96 نقشه راهی تا افق سال 1400 تدوین کرده‌ایم که همه برنامه‌های جاری ما در تبعیت و در راستای این نقشه راه در حال انجام است.

وی ادامه داد: متوسط رشد سالانه پیک مصرف برق شهر تهران 3.5 درصد بوده اما امسال با وجود اضافه شدن یکصدهزار مشترک جدید و افزایش یک درجه‌ای دمای هوا که به افزایش مصرف منجر می‌شود، با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف موفق شدیم میزان رشد پیک مصرف برق شهر تهران را نسبت به سال گذشته به حدود 2 درصد برسانیم.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با بیان اینکه پیش‌بینی برق مصرف تهران در تابستان سال جاری 5 هزار مگاوات بود گفت: با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف حدود 350 مگاوات بار مدیریت شد و تا امروز رکورد پیک مصرف برق تهران در سال جاری رقم 4 هزار و 660 مگاوات است.

صبوری استفاده از مولدهای بخش‌های دولتی و خصوصی را از راهکارهای مدیریت مصرف و تامین برق در تهران دانست و گفت: دستگاه‌های بخش خصوصی و دولتی که دارای مولدهای خودتامین هستند در تابستان سال جاری از ساعت 12 تا 16 به طور میانگین به میزان 100 مگاوات از این مولدها استفاده کرده‌اند که بخشی به شبکه تزریق شده و بخشی به منظور تامین برق مصرفی خود دستگاه‌ها بوده است.

وی با اشاره به عدم تغییر ساعات ادارات تهران در سال جاری گفت: بخشنامه‌ای صادر شد تا دستگاه‌ها در کلانشهر تهران موظف به کاهش 10 درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته شوند همچنین دستگاه‌هایی که مولد دارند در ساعات پیک از مولدهای خود استفاده کنند و دستگاه‌های اجرایی دمای وسایل سرمایشی خود را روی رقم 25 درجه تنظیم کنند که هزار سازمان و دستگاه بزرگ هدفگذاری شد که تمامی این دستگاه‌ها دارای کنتور هوشمند هستند و هم از طریق کنتورهای هوشمند مصرف آنها رصد شده و هم 350 اکیپ کار رصد مدیریت مصرف این ارگان‌ها را انجام دادند که در این زمنه حدود 15 دستگاه به علت رعایت نکردن مفاد این بخشنامه ابتدا با اخطار و سپس با قطع چند ساعته برق مواجه شدند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران افزود: در مجموع تعداد قطعی‌های برق تابستان امسال که ناشی از مسائل فنی شبکه بوده نسبت به سال گذشته با کاهش 10 درصدی همراه بود.

صبوری با بیان اینکه تمامی مشترکین دیماندی شهر تهران مجهز به کنتورهای هوشمند هستند گفت: قرار است تا پایان سال جاری 200 هزار مشترک پرمصرف خانگی و تجاری در شهر تهران مجهز به کنتورهای هوشمند شوند که هم قرائت کنتورهای آنها از راه دور صورت گیرد و هم مدیریت و رصد مصرف برق آنها از راه دور امکانپذیر شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از ابتدای مهرماه سال جاری صدور قبوض کاغذی برق در تهران متوقف می‌شود گفت: تا امروز یک میلیون و 700 هزار نفر از مشترکین برق تهران شماره همراه خود را به سامانه‌های مربوطه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرده‌اند که این تعداد حدود 40 درصد از مشترکین را شامل می‌شود و از مردم درخواست داریم تا 15 شهریورماه امسال نسبت به ارسال شماره همراه خود به منظور دریافت اطلاعات قبوض برق به سامانه‌های مربوط شرکت توزیع برق تهران بزرگ اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از مجموع 10 هزار کیلومتر شبکه مسی هوایی شبکه فشار ضعیف تاکنون 9 هزار کیلومتر از این شبکه جمع‌آوری شده و با کابل‌های خودنگهدار جایگزین شده است گفت: تا پایان سال جاری هزار کیلومتر باقیمانده شبکه کابل‌های هوایی مسی فشار ضعیف نیز جمع‌آوری شده و با کابل‌های خودنگهدار جایگزین می‌شوند.

وی افزود: به علت گران شدن فلزات دزدی از کابل‌های مسی نسبت به سال گذشته با افزایش 30 درصدی در سطح کلانشهر تهران همراه بوده است که جایگزینی این کابل‌ها باکابل‌های خودنگهدار علاوه بر مزایای دیگر، از سرقت آنها نیز می‌کاهد.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات